- Úvod /
- test /
- test2 /
- Premonštrátsky rád /
- Život svätého Norberta /
- IV. časť
- Details
- Written by aurelia
- Category: IV. časť
- Hits: 5854
- Details
- Written by aurelia
- Category: IV. časť
- Hits: 6428
Pápež Innocent II., ako i cisár Lothar, vyznačovali Norberta svojou priazňou. Ich vďačnosti sa však Norbert dlho netešil. Výsady, ktoré mu cisár udelil, nestačil ani uviesť do života, nakoľko tvrdé pokánie, ktoré v mladosti podstupoval tak rád, úplne podlomilo jeho telesné sily. Slávny bojovník za práva Cirkvi si po návrate do Magdeburgu musel uľahnúť na lôžko. Vysoká horúčka ho stravovala, a tak sa pripravoval na smrť. Štyri mesiace strávil vo veľkých bolestiach skoro nehybne na posteli. Čím viac sa strácal telesne, tým viac sa však skvela veľkosť jeho ducha. Ako smrteľne poranený lev bojoval z posledných síl proti všetkému, čo prekážalo Kristovmu kráľovstvu. I z lôžka neustále sledoval dianie vo svojom biskupstve a žiadal, aby mu všetko podrobne hlásili. Usiloval sa čo najlepšie spravovať vinicu Pánovu. Zvláštnu starosť venoval svojim kláštorom. Občas sa nechal doviesť do Kláštora Panny Márie i do bergenského kláštora. Chcel naozaj ešte mnoho vykonať. Rád by bol videl dokončenú stavbu cisára Otta Veľkého, na ktorej plánoch sa podieľal, ale neúprosná smrť mu nedopriala času na nič.
Pohreb sa konal 11. júna, v pondelok. Rakvu niesli kniežatá a grófi. Boli tam prítomní: kardinál Gregor, arcibiskup z Mainzu, biskupi halberštadský, hildhesheimský, merrseburský, meisenský, branderburgský a havelbergský. Niektorí uvádzajú, že sa pohrebu zúčastnil aj cisár Lothar. Všetci sa modlili orácie so slzami v očiach. Zvlášť Anzelm žialil za svojím majstrom, ktorého sprevádzal na ceste do Talianska a bol jeho pomocníkom pri štátnej agende. I ľud prejavoval úctu k svojmu duchovnému otcovi a oplakával svojho pastiera.- Details
- Written by aurelia
- Category: IV. časť
- Hits: 6746
Keď sa Peter Leo vyhlásil za pápeža a prijal meno Anaklét II., hoci Petrov stolec už mal riadne zvoleného nástupcu Innocenta II., kresťanský svet sa rozdelil na dva tábory. Všetci pravoverní kresťania sa postavili pod zástavu Innocenta II., ktorý sa však musel zdržovať vo Francúzsku a na iných miestach. Anaklétom najatí banditi totiž plienili Rím a jeho okolie. Všemožne podrývali autoritu pápeža Innocenta II., ale on si ju udržal i vo večnom meste.
Anaklét býval v Ríme a z Lateránu zasielal listy a vydával bully. To mu dodávalo istú vážnosť, odporúčanie pre svet. Jeden starý kronikár túto situáciu popisuje takto: Anaklét zaujal stolicu moci, ale Cirkev patrila Innocentovi. Prvý bol pánom Ríma, druhý celého kresťanského sveta.
Bolo nanajvýš žiadúce, aby bol rozkol odstránený. To bolo možné len odstránením násilníka pápežského trónu; premožením rušiteľa pokoja v kresťanskom svete. Toto riešenie však mohlo byť uskutočnené len rečou zbraní, k čomu sa kráľ Lothar aj sľubom zaviazal. Iste ho k tomu viedli šľachetné pohnútky, ale i túžba po cisárskej moci. Veď ak pomôže pápežovi späť do Ríma, cisárska koruna ho neminie. Na Veľkú noc, 10. apríla 1132, kráľ Lothar oznámil ríšskemu snemu, že s vojskom vtiahne do Talianska. Správu krajiny dočasne zveruje bavorskému kniežaťu, zaťovi Henrichovi. Vojenské jednotky sa sústredili vo Würzburgu a ku kráľovi sa pripojilo i mnoho biskupov. Norbert sa tejto dlhej expedície nechcel zúčastniť, lebo považoval za potrebnejšie utvrdzovať svojich veriacich v dobrom. Bol rád, že si jeho ovečky začali zvykať a dobro v nich už zapúšťalo korienky. Teraz je potrebné sa im venovať. A necítil sa už ani dosť silný. Veď už sedemnásť rokov znášal útoky zlého a štrnásť rokov sa namáhal v apoštolskej práci. Nato ešte prežil veľké skúšky a ťažkosti v Magdeburgu. Kráľ Lothar, ale i pápež si však jeho prítomnosť žiadali. Norbert nemohol odoprieť žiadosť takýchto autorít, a tak hoc telesne slabý a vyčerpaný, ale duchom svieži a horlivý opustil svoje mesto Magdeburg. Až neskôr sa ukázalo, že jeho prítomnosť bola pre pápeža a Cirkev užitočná a pre štát veľmi potrebná.
Ako pápež tak kráľ sa vybrali do Ríma každý svojou cestou. Lothar šiel riadnou cestou a pápež zasa povedľa mora. Každý z nich mal po boku svojho dôverníka. Pápež mal Bernarda a Lothar zasa Norberta. Kráľ sa namáhavou cestou dostal do Ríma až v apríli. Táboril na vŕšku, kronikármi zvanom Vŕšok banditov. Dňa 30. apríla 1133 vtrhol odvážnym útokom do mesta a obsadil Aventínsky vŕšok, čo je časť mesta pred Kostolom svätej Sabíny. Tu strávil aj turíčne sviatky. Pápež sa usadil v Lateránskom paláci, ktorý bol v tom čase pápežskou rezidenciou. Anaklét sľúbil, že svoje zvolenie za pápeža podrobí kontrolnej skúške, ale splnenie sľubu odkladal zo dňa na deň. Lothar chcel rázne zakročiť, lebo sa chcel dať korunovať za cisára, a to v Bazilike svätého Petra, ktorú držal Anaklét vo svojej moci. Norbert radil, aby radšej korunovácia prebehla v Lateránskej bazilike svätého Jána. Návrh bol prijatý a slávnostná korunovácia sa mala konať 4. júna. Lothar by sa tak stal prvým z nemeckých kráľov, ktorý by obdržal cisársku korunu mimo Baziliky svätého Petra.
Na slávnosť korunovácie sa zišlo veľké množstvo ľudí. Rimania sa vždy radi pre niekoho oduševňovali, niekoho oslavovali. Aj teraz. Vycítili, že korunovanie kráľa Lothara pápežom Innocentom znamená úplnú porážku pre Anakléta. A mali pravdu. Od tejto chvíle začal Innocent postupne zaujímať svoje právoplatné miesto a hviezda Anaklétovho šťastia začala zapadať. Lothar prišiel do baziliky s vojenským sprievodom. Innocent ho slávnostne privítal v sprievode kardinálov, biskupov a duchovenstva. Potom pápež Innocent II. za búrlivého prejavu tisícov veriacich položil korunu Karola Veľkého na hlavu kráľa Lothara a na hlavu jeho manželky Richenzy. Našiel sa však popri všetkej tej pompéznosti, ktorá slávnosť sprevádzala, obláčik nečakanej mrzutosti. Cisár napriek všetkému očakávaniu opäť predniesol svoju prosbu o právo investitúry. Sloboda Cirkvi opäť stála na zráze. Možno si to Lothar ani poriadne neuvedomil, veď len pred chvíľkou prisahal, že bude chrániť pápeža a biskupov. Ani pápež Innocent II., zrejme zaskočený, si spočiatku nevšimol nebezpečenstvo, ktoré táto žiadosť v sebe ukrývala, lebo sa zdalo, že chce cisárovi vyhovieť. Norbert sa však už neraz pokúšal vyhovoriť Lotharovi jeho požiadavku. On aj teraz vedel, čo všetko tento unáhlený krok môže v budúcnosti spôsobiť. Povstal uprostred zhromaždenia a v prítomnosti samého cisára a jeho sprievodu prehovoril:
Čo to chceš urobiť, Otče môj?! Chceš svoje stádo vystaviť útokom? Cirkev, ktorú si prijal slobodnú, chceš vydať za otrokyňu? Stolec svätého Petra vyžaduje spravovanie, ktoré je hodné svätého Petra. Ja som sľúbil poslušnosť svätému Petrovi ako i tebe v mene Kristovej lásky, ale ak splníš túto žiadosť, pred celou Cirkvou vyslovím svoj nesúhlas a protestujem proti tejto výnimočnej výsade, ktorú chceš udeliť.
Vystúpenie Norberta bolo tak živé a smelé, že celá vec bola razom vyriešená. Cisár odstúpil od svojej smelej žiadosti, lebo bol muž bohabojný a ako taký bol nepriateľom bezprávia. Preto si aj získal toľko priateľov, ktorí sa ho s láskou pridŕžali. Pochopil, že kresťanský panovník spravuje svoj ľud pod dohľadom Božím a má ho viesť k dobrému. Bol viac otcom ako vodcom svojho ľudu. Vážil si a mal rád Norberta a všetko konal po dohode s ním, veď živil svojho ducha Božím slovom, ktoré mu on denne sprostredkoval. Ani pápež už nepomýšľal udeliť takúto pre Cirkev urážlivú výsadu svetskej moci. Vysoko si vážil Norberta a usiloval sa mu odvďačiť, ako len mohol. Zachovala sa bulla, ktorú Innocent II. vydal v ten istý deň, keď korunoval kráľa Lothara za rímskeho cisára. Bola spísaná 4. júna 1133 a určená Norbertovi. Dozvedáme sa z nej, akú mienku mal pápež o Norbertovi:
Odkedy ťa svätá apoštolská Cirkev aj zvláštnym spôsobom prijala za syna, presvedčila sa mnohokrát o tvojej horlivosti a oddanosti, ktorej skvelé dôkazy sme videli. Prozreteľnosť, napriek našej nehodnosti a nedostatočnosti, povýšila nás na hodnosť apoštolskú. Vtedy sa každý presvedčil o tvojej zázračnej obetavosti, vytrvalej láske, viere a zbožnosti a stal si sa známym nielen u susedných národov, ale i tu u vzdialenejších. Nehľadel si na únavu, nebál si sa hrozieb, nepomiatlo ťa lichotenie, ako neoblomný múr si stál proti Petrovi Leovi a tvojím pričinením sa priklonil kráľ a kniežatá k poslušnosti voči Kristovmu námestníkovi. Je len prirodzené, že svätý stolec hľadí dobroprajne na tvoje pôsobenie, tešiac sa, že má v tebe svojho veľkého syna, a preto sa snaží, aby ťa mohol celkom a úplne pripútať k svojej službe.
Tieto vety sú svedectvom Norbertovej účasti v bojoch za pokoj Cirkvi a za jej lepšiu budúcnosť. Norbert bol aj úradne uznaný ako záchranca pápeža, ale jeho skromnosť mu nedovolila z toho ťažiť pre seba. Horlivo však bojoval za práva, ktoré jeho biskupstvo malo a boli mu upierané. Poľské a pomoranské biskupstvá neuznávali svoju podriadenosť magdeburgskému arcibiskupstvu. Už na ríšskom sneme v Remeši, prosil Norbert pápeža Innocenta II., aby on rozhodol v tejto veci. Ak uzná za vhodné, nech potvrdí toto postavenie magdeburgského arcibiskupstva. Túto svoju prosbu Norbert predniesol aj v Ríme. Preto aj pokračovanie vyššie citovanej pápežskej listiny sa dotýka aj tohoto problému. Píše sa tam:
Preto náš brat, biskup Norbert, uvažovali sme nad žalobou, ktorou si obvinil poľských biskupov. Tvrdíš, že títo biskupi už od dávna podliehajú magdeburgskej Cirkvi na základe metropolitného práva a odvolal si sa na našich predchodcov blaženej pamäti Jána Benedikta a Leva, ktorí, ako hovoríš, dali biskupstvá pri riekach Sále, Labe a Odre, ako i tie, ktoré z milosti Božej v budúcnosti ešte len budú zriadené, pod právomoc magdeburgskej Cirkvi. Ide o tieto biskupstvá: ľublinské, štetínske, pomoranské, ďalej posenské, gnesenské, krakovské a breslavské.
Dvakrát som už písomne vyzval biskupov týchto cirkví, aby prišli a dali odpoveď na tvoje požiadavky, ale oni ani neprišli, ani odpoveď nedali. My uznávame za potrebné, nenechať ich ďalej vo vzdorovitosti. Preto teba, Norbert, náš milý brat, potvrdzujeme ako metropolitu s právomocou nad ostatnými biskupmi. Napísali sme horemenovaným, aby poslúchli tvoju láskavosť. Aj pre budúce časy robíme opatrenie tým, že biskupstvá, ktoré by sa na týchto územiach zriadili, budú podliehať tvojej právomoci.
Teraz, náš milý brat, zachovaj lásku a poslušnosť voči svätej Cirkvi, staraj sa úzkostlivo o to, čo slúži k jej sláve a dobru. Varuj každého, veľkého i malého, aj našich budúcich nástupcov, aby neporušili toto naše kanonické potvrdenie tvojich metropolitných práv.
Počas ťaženia v Taliansku (1132 – 1134) bol Norbert cisárskym kancelárom, ale len pre Taliansko. Neskôr sa ním stal pre celú ríšu. Tento titul dostal od Lothara v liste, ktorý bol rozposlaný všetkým kráľom, biskupom a kniežatám kresťanského sveta. Lothar v ňom opisuje udalosti, ktoré sa udiali v Ríme. Totiž, že Innocent II. je uvedený späť na svoj pápežský stolec. Tento list má historický názov: Súd kráľa Lothara proti Anaklétovi. Na konci listu stojí: Lea Petra a jeho prívržencov, ktorí sa previnili proti Božej a ľudskej nadvážnosti, naše dvorné cirkevné kniežatá vyobcovali z Cirkvi, menovite: Norbert, magdeburgský arcibiskup a náš kancelár, Alberon, arcibiskup brémsky, opát Henrik a iní.
Lothar chcel svoje dielo dokončiť, preto Anakléta z Ríma vyhnal a Innocent II. mohol voľne vlastniť pápežskú tiaru. Anaklét sa ale ubytoval na Anjelskom hrade, ktorý bol pevnosťou Pierleovcov. Lothar teda vyslal Bernarda a Norberta ako svojich vyslancov, k Anaklétovi, aby rokovali o zmierení. I napriek všetkej snahe sa dokonalá jednota Cirkvi magdeburgskému arcibiskupovi a opátovi z Cairaux, nepodarila nastoliť. Získali však veľké mravné víťazstvo, pretože napomohli k návratu pravého pápeža do Ríma. Lothar sa po siedmich týždňoch v Ríme vrátil v auguste opäť do Nemecka. Spolu s ním sa vracia aj Norbert. Namáhavé cesty a horúce podnebie veľmi oslabili Norbertovo zdravie. Očividne upadal. Ešte do marca roku 1134 stále sprevádzal cisára, ktorý bez Norberta nechcel vykonať žiadne vážne rozhodnutie. Postupné slabnutie tela i ducha ho úplne zneschopnili pre ďalšiu prácu. Na začiatku pôstu sa úplne vzdal všetkých štátnych záležitostí. Cisár ho nechal previesť do Magdeburgu. Podrobnejšie nám túto situáciu opisuje magdeburgská kronika:
Od roku 1134, keď sa vrátil z Talianska, jeho slabosť rástla zo dňa na deň. Predsa však ešte šesť mesiacov strávil u cisára a sprevádzal ho na snemoch, ktoré sa konali v rozličných mestách. Až do smrti pracoval pre verejné blaho. Keď sa však jeho zdravotný stav veľmi zhoršil, previezli ho do Magdeburgu, kde ho slávnostne privítal ľud i duchovenstvo.
Obyvatelia v ňom oslavovali svojho pastiera, zakladateľa veľkej rehoľnej spoločnosti, osloboditeľa Cirkvi a veľkého ríšskeho kancelára. Ale aká prázdna je svetská sláva?! Slávnostný koč, ktorý ho viezol, bol totiž skôr smútočným povozom.
- Details
- Written by aurelia
- Category: IV. časť
- Hits: 5834
- Details
- Written by aurelia
- Category: IV. časť
- Hits: 5613
Veľmi by sme sa mýlili, keby sme si mysleli, že doteraz opísané zmeny a reformy prešli do života bez väčších ťažkostí a prekážok. Je to už tak, že porušená ľudská prirodzenosť násilne odmieta všetko, čo sa jej postaví do cesty, čo sa jej protiví. Každý, kto sa len dotkne zakorenených neprávostí, narazí na odpor tých, ktorí žijú vlažným životom a nechcú sa vlažnosti zriecť.
Svätci, ktorí kráčali v stopách Ukrižovaného, museli počítať s tým, že budú mať aj účasť na jeho bolestnom utrpení. A práve v týchto skúškach sa vytrvalo posilňovali a povzbudzovali slovami nášho Pána a Vykupiteľa. Len tak sa stali schopnými znášať osočovania a protivenstvá. A práve tak tomu bolo i v Magdeburgu, kde proti Norbertovi najviac zúrili kňazi, ktorí nespokojní s jeho reformami, chceli ho umlčať. Smutná je skutočnosť, že práve kňazi, stojaci svojou hodnosťou na určitej duchovnej výške, ak upadnú, tak hlbšie ako ktokoľvek iný. Aj na kapitule dómu nešlo všetko tak, ako sa patrí. Norbert tam síce mal svojich verných a statočných, ale zgrupovala sa tu i skupina, ktorá svojho biskupa nenávidela až na smrť. Čím viac sa im Norbert venoval, tým viac vzrastala ich nenávisť. Spočiatku bol tento odpor tichý, ale neskoršie sa odporcovia verejne postavili proti Norbertovi. Jeden z najväčších Norbertových odporcov, ktorý tento boj viedol, bol arcidekan Hazeko, náruživý muž, schopný všetkého.
Nazdali by sme sa, že pokoj, ktorý nastal, bude trvalý. No nebolo tomu tak. Nepriatelia Norberta mu hneď na druhý deň pripravili nové úklady. Chceli skoncovať s mužom, ktorý, ako tvrdili, sa vyšmykol z ich rúk len pomocou čarodejníctva. Vedeli totiž, že zo svojich zásad a reforiem nepopustí. Nebude hľadieť na nikoho a svoje úmysly dovedie až dokonca. Preto sa sprisahali proti nemu. Uzhodli sa, že v určený deň súdneho pojednávania u markgrófa Henricha, sa posilnia silným pivom či vínom, aby mali odvahu protirečiť na súde. Keď by spozorovali, že rozsudok nebude vynesený podľa ich želania, použijú násilie. A keby sa niečo pritom stalo, budú sa môcť vyhovoriť, že konali v nepríčetnom stave, bez rozvahy. Dohodli sa, že kto z nich by podľa toho nekonal, toho dom zrúcajú, majetok zhabú, a to všetko na príkaz predsedu tohto sprisahania. Nové úklady však nezostali v tajnosti a dozvedeli sa o nich niektorí zo susedných pánov, ktorí boli Norbertovými ctiteľmi. Radili mu, aby na nejaký čas opustil mesto, ale Norbert na ich rady nedal a povedal, že s radosťou chce vyčkať vo svojom biskupskom meste mučenícku palmu. Nadišiel teda dohodnutý deň. Rozzúrený dav obliehal Kostol Panny Márie a zaplnil námestie i ulice. Norbert začul krik a pýtal sa: Čo to má znamenať?- Details
- Written by aurelia
- Category: IV. časť
- Hits: 5608
Norbert neprestal byť premonštrátskym kanonikom ani na biskupskom úrade a svoje biele rúcho nosil až do smrti. Raz mu i ktosi vytýkal, že sa šatí pod svoju biskupskú hodnosť. Jeho odpoveď znela: Ukáž mi, kde v Písme, alebo v nariadeniach snemov sa biskupom nariaďuje nosiť čierny talár! Kritik sa odmlčal, ale Norbert pokračoval: Pozoruj, čo hovorí Ecclesiastikus: Vaše rúcho nech je biele! I nemluvniatkam hovorí: Prijmite biele rúcho, teda zachovajte si svoju nevinnosť po celý svoj život, až do príchodu Ježiša Krista.- Details
- Written by aurelia
- Category: IV. časť
- Hits: 5409
Do Speyru /Špíru/ práve v čase zvolania snemu prišiel i Norbert. Zastavil sa tu cestou do Regensburgu. Zvesť o tom sa šírila rýchle a dostala sa i na kráľovský dvor. Norbert sa utiahol do dómu, kde ponížene kľačal na dlažbe. Hoci sa šikovne skrýval, predsa ho tu zazreli a kričali: Hľa, svätý! Požiadali ho, aby za prítomnosti vysokého duchovenstva a kráľa predniesol svoju kázeň. Norbert vyhovel ich žiadosti a za predmet kázne si zvolil práve záležitosti snemu. Vysvetlil povinnosti kniežat, záväznosť poslušnosti poddaných, hovoril o správe Cirkvi a o voľbe biskupov. Jeho presvedčivé slová zapôsobili. Lothar zabudol na previnenie povstalcov, ľud zasa prisahal vernosť svojmu kráľovi. Nezhody medzi obyvateľmi sa zahladili. Po kázni bol každý nadchnutý pre služby Božie a k horlivosti. Norbert chcel potom pokračovať vo svojej ceste do Regensburgu, ale kráľ Lothar ho zadržal, pretože v ňom videl kandidáta na biskupský stolec.
Po rozlúčke s kráľom a s vyslancami, smutný pobral sa do Magdeburgu na miesto, kam ho Božia vôľa ustanovila, aby sa stal obeťou svojej arcipastierskej služby. Po niekoľkodennej ceste blížil sa novozvolený biskup a jeho sprievodcovia: biskup Otto z Halberstadtu a Ludolf, biskup z Brandenburgu, k Magdeburgu. Norbert, aby prejavil poníženosť svojho srdca, vchádzal do mesta bosý. Tu ho očakával ohromný zástup ľudí, ktorí boli blažení, že konečne majú svojho arcipastiera. Napĺňala ich radosť, že sa ním stal tak slávny muž, a že konečne zavládne pokoj a blahobyt. Ale aké bolo ich sklamanie a nemilé prekvapenie, keď ho nevideli prichádzať na koči a nesprevádzala ho žiadna oslava ani vonkajší lesk. Boso, v plášti zahalený, bez okázalosti vstupoval do Magdeburgu. Bol tu vskutku veľký rozdiel medzi arcipastierom a tými, ktorí sa na jeho skvelé privítanie pripravili.
Dňa 25. júla, na sviatok svätého Jakuba, sa všetko spečatilo oficiálnym liturgickým úkonom Cirkvi a Norbert bol vysvätený za biskupa. Vysviacku viedol naumburský biskup Udon Zeitský, syn Ľudovíta z Turingu. Všetko sa udialo v prítomnosti mnohých cirkevných hodnostárov a za hojnej účasti veriacich. Tak ako všetci prítomní, tak i nauburský biskup bol dojatý vrúcnou zbožnosťou Norberta a stal sa jeho najvernejším priateľom. Po vysviacke sa Norbert ujal svojho nového biskupského úradu. Je pre nás dosť ťažké vžiť sa do postavenia biskupa v XII. storočí. V mravných záležitostiach im bola podriadená i šľachta a mali právo ju i trestať za prestúpenie ich nariadení.
